Szymon Bogacz zobrazował naszą gościnność a rebours. Agnieszka Charkot w swojej miniaturowej sztuce pokazuje smutny paradoks obcości we własnym domu, ale o jej szczególnym walorze decyduje potencjał dźwiękowy, który w niej tkwi, będący nie tylko chwytem formalnym, lecz nade wszystko stanowiący udaną próbę przełożenia na dźwięk przesłania opowiedzianej historii. To, co łączy oba dramaty, jest postawiona przez obojga autorów diagnoza: problem z naszą gościnnością tkwi w nieumiejętności słuchania czyli w niesłyszeniu. Sztuka radia, przy okazji, może stanowić tu rodzaj wyzwania.
Oboje laureaci nie debiutowali, biorąc udział w trójkowym konkursie. Agnieszka Charkot jest finalistką Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2019 za sztukę "Nasza pani”. Związana jest, co szczególnie wymowne, z teatrem, który nie posługuje się słowem czyli z Wrocławskim Teatrem Pantomimy.
Oboje też laureaci tworzą na Dolnym Śląsku.
Można przyjąć naturalnie, że zbieżności, które zauważamy, są przypadkowe.
Reżyserii sztuki Agnieszki Charkot podjął się juror – Krzysztof Czeczot – aktor (po łódzkiej Filmówce), nagradzany twórca słuchowisk, realizator oraz producent audiobuków.
Agnieszka Charkot "Stół z powyłamywanymi nogami. Ćwiczenia ze słuchania”
Reżyseria: Krzysztof Czeczot
Realizacja akustyczna: Paweł Szaliński, Maciej Zych
Opracowanie muzyczne: Maciej Zych
Obsada:
Dorota Landowska, Zbigniew Konopka, Anna Smołowik, Maria Maj, Michał Sitarski, Beata Bandurska, Kasia Wińcza, Krysia Turowska, Julia Kołakowska-Bytner
Słuchowisko "Stół z powyłamywanymi nogami. Ćwiczenia ze słuchania” emitowane było 2 lutego 2020 po godz. 20.00 na antenie Programu 3.
POSŁUCHAJ INNYCH SŁUCHOWISK TEATRU POLSKIEGO RADIA
***
Teatr Polskiego Radia/jw/mt